לפשל בסטייל! איך להפוך כישלונות ל'מקפצת צמיחה אישית וארגונית'?
טעויות הן חלק בלתי נפרד מהחיים והן מהוות חלק מרכזי בתהליך הלמידה והצמיחה שלנו. הבחירה שלנו כיצד להתמודד עם כישלונות אלה, יכולה להניע אותנו להצלחה או להותיר אותנו מאחור. אז איך הופכים כישלונות למקפצה להצלחה?
במאמר זה אציג כמה שיטות וכלים פשוטים ויעילים.
תפיסת תחקור
ראשית עלינו להבין שעל מנת לצמוח מכשלונות, עלינו לשנות גישה. הגישה שאני ממליץ שנאמץ לעצמנו היא תפיסת תחקור – כלומר חשיבה מתוך רצון להשתפר ולהיות מצויין. על הדרך לאמץ את הגישה לכל הארגון, כתבתי בהרחבה במאמר: תרבות ארגונית של חדשנות ולמידה: כך תעשו זאת נכון! – הנה הקישור.
גישת הפשלה המנצחת – לחגוג את הכישלון
הגישה הראשונה והבסיסית ביותר היא שינוי השקפת עולמנו כלפי טעויות. במקום לראות בכישלונות אסון, נבין שהם חלק מהמסע להצלחה. דמיינו את תומאס אדיסון, ממציא נורת החשמל. הוא נכשל אלפי פעמים בניסיון לפתח את הנורה, אך במקום להרגיש אכזבה, ראה בכל כישלון דרך חדשה לדעת מה לא עובד. גישת ה"פשלה המנצחת", בה אנו חוגגים את הכישלונות שלנו ומבינים שהם חלק מהתהליך, מפתחת אותנו ומקדמת.
מחקר של ד"ר קרול דווק מאוניברסיטת סטנפורד מגלה שגישה כזו של "צמיחה" – האמונה שניתן לפתח כישורים דרך עבודה קשה ולמידה מהטעויות – משפרת את הביצועים שלנו ומונעת תחושות של ייאוש (Dweck, 2006).
'מסיבת פּוֹסְט-מוֹרְטֵם' – לנתח את הטעויות שלנו
צעד נוסף ומשמעותי הוא ניתוח מעמיק של הכישלונות. "מסיבת פּוֹסְט מוֹרְטֵם" (post mortem) היא סוג של ישיבת צוות בה מנתחים את הסיבה לכישלון. את הניתוח נעשה עם עצמנו או עם צוות אמין. ננתח את הסיבות לכישלון על ידי שאלות כמו: מה קרה? למה זה קרה? מה הייתי יכול לעשות אחרת?
מחקר של ד"ר דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה בשנת 2002, מדגיש את החשיבות של ניתוח מעמיק והפקת לקחים מהכישלונות, ובכך שיפור ביצועים.
שיטת "חמשת ה-למה" – לחפור עד השורש
שיטת "חמשת ה-למה" (Five whys) היא כלי נוסף שניתן להשתמש בו כדי להגיע לשורש הבעיה. השיטה כוללת שאילת השאלה "למה?" חמש פעמים ברצף, כדי לחקור את שורש הבעיה בצורה מעמיקה. כל תשובה שתקבלו תשמש כבסיס לשאלה הבאה, עד שתגיעו לתשובה הבסיסית ביותר. שיטה זו, שפותחה ביפן על ידי טאיצ'י אונו, מהנדס בתעשיית הרכב, מוכיחה את עצמה כיעילה במיוחד בניתוח בעיות ושיפור תהליכים (Ono, 1988) להרחבה על השיטה לחצו כאן.
יצירת "ספר טעויות" אישי – לתעד וללמוד
אחת מהדרכים היעילות ללמוד מטעויות היא לתעד אותן. "ספר טעויות" אישי הוא מעין יומן שבו נרשמות כל הטעויות שביצענו, הלקחים שלמדנו והצעדים שננקוט כדי להימנע מהן בעתיד. מדובר בתיעוד שיכול לשמש אותנו בעתיד ולמנוע חזרה על אותן שגיאות. זהו כלי חשוב המניח את היסודות לשיפור מתמיד.
בעבר, כשהובלתי את התחקור ביחידה 669, חלקנו פנקס אישי לכל לוחם כבר בתחילת הכשרת הלוחמים. בפנקס הם כתבו את כל הלקחים האישיים, כחלק מהליך תחקור שלם שהנחלנו ללוחמים. זה אותו רעיון של יומן אישי/ספר טעויות. (מובן שביומן אישי, כמו בכל השיטות שהצגתי כאן, מומלץ לרשום את כלל הלקחים וההמלצות ולא רק את הטעויות, אך במאמר זה אנו נותנים דגש על הלמידה מהטעויות).
כתבתי מדריך לתהליך הפקת לקחים אפקטיבי, ממליץ בחום לקרוא – הנה הקשור.
ד"ר ברנלה בראון מדברת על החשיבות של כנות ושיתוף עם עצמנו ועם אחרים, ומשייכת את זה להתפתחות אישית ובריאות נפשית (Brown, 2012).
אימוץ גישה חדשנית – לחשוב מחוץ לקופסה
במקביל לניתוח וכתיבת לקחים, יש לאמץ גישה חדשנית כאשר מתמודדים עם כישלונות. חשיבה יצירתית מאפשרת למצוא פתרונות חדשים ויעילים לבעיות, ולא להיתקע בבעיות הישנות. לדוגמה, כאשר מתמודדים עם כישלון בפרויקט, חשוב לנסות לחשוב על דרכים חדשות להתגבר על הקשיים ולהביא רעיונות חדשניים לפתרון. או במילים אחרות, כמשמעות האימרה המיוחסת לאלברט איינשטיין, לבנג'מין פרנקלין ולאחרים: אי־שפיות היא לעשות את אותו הדבר ולצפות לתוצאה שונה..
על הדרכים בהן העובד, המהל ובארגון יכולים לאצץ כדי למנף נפילה או כישולון, הרחבתי במאמר: מהו המנוע הסודי להצלחה בעבודה? – הנה הקישור.
אז מה אפשר לעשות כבר מחר בבוקר?
- פיתוח 'תרבות תחקור' – למידה מכישלונות
הקנו לעובדים את הביטחון והיכולת לחקור וללמוד מכישלונות במקום להרגיש אשמה או בושה. תרבות זו תעודד שיתוף ידע ופתרון בעיות בצורה יצירתית
- יצירת מסגרות לניתוח כישלונות
יצרו מסגרות כמו "מסיבות פּוֹסְט מוֹרְטֵם" שניתן לערוך לאחר פרויקטים או יוזמות שלא הצליחו. הציבו קריטריונים לניתוח ולהפקת לקחים כדי למנוע חזרה על טעויות ולשפר תהליכים
- הטמעת שיטות כמו "חמשת ה-למה"
הטמיעו בארגון שיטות למידה לעובדים כמו שיטת "חמשת ה-למה" לצורך פתרון בעיות. הדריכו את הצוותים כיצד להשתמש בשיטה זו כדי לגלות את שורש הבעיות ולמצוא פתרונות אפקטיביים
- קידום תיעוד ולמידה
פתחו מנגנונים לתיעוד טעויות ולמידה מהן, כגון יומנים ארגוניים או פלטפורמות דיגיטליות שיכולות לייעל את תהליך תיעוד הלקחים והפתרונות המוצעים
- עידוד חדשנות וחשיבה יצירתית
תמרצו חשיבה יצירתית וחדשנית על ידי הענקת פרסים או הכרה על רעיונות חדשניים שנולדו מתוך התמודדות עם כישלונות