ללמוד לעומק, לצמוח לגובה! המדריך לתחקור ארגוני שיעשה את ההבדל

זמן קריאה: 5 דקות
-

ללמוד לעומק, לצמוח לגובה! המדריך לתחקור ארגוני שיעשה את ההבדל

יותר ויותר ארגונים מכירים בחשיבותו של התחקור הארגוני. זהו כלי רב-עוצמה להובלת תהליכי שינוי וצמיחה בארגון. אז איך מבצעים את זה נכון, צעד אחר צעד?

במאמר נסקור את חמשת שלבי התחקור המרכזיים. בכל שלב נשלב כלים ושיטות פרקטיות שיעזרו לכם להוביל תהליכי ניתוח משמעותיים בארגון.

על חשיבותו של התחקור הארגוני מוזמנים לקרוא במאמר שלי: מהו המנוע הסודי להצלחה בעבודה?הנה הקישור.

על הקריטריונים לתחקור אפקטיבי הרחבתי במאמר: 6 הקריטריונים לתחקור אפקטיבי שיקפיצו את הארגון שלכם קדימההנה הקישור.

 

שלב 1: הכנה – 'הנחת היסודות'

הכנה טובה היא הבסיס לכל תהליך תחקור מוצלח. בשלב זה נגדיר את מטרות התחקור. למשל: האם אנו מבקשים לשפר תהליכים, להבין את האווירה בארגון או לבדוק את שביעות רצון העובדים? וכדו'

כדי להבהיר את הכיוון, נשאל את עצמנו כמה שאלות שיעזרו לנו להתמקד:

  • מהו תחום הבעיה? נשאל את עצמנו האם מדובר בנקודת כשל ספציפית או שבכלל מדובר בתופעה כללית?
  • מהן התוצאות הרצויות? נגדיר לעצמנו מהן התוצאות שנרצה להשיג. התוצאות צריכות להיות ברורות כדי להימנע מתפיסות מוטעות במהלך התהליך..
  • מי בעלי העניין? נזהה מיהם הגורמים המעורבים באופן ישיר או באופן עקיף, כמו מנהלים ועובדים מכל הרמות

כלים ושיטות לשלב ההכנה:

  1. שאלונים למיקוד המטרה – ניתן להשתמש בשאלונים ממוקדים לקבוצות העובדים והמנהלים, ולסמן מהם הנושאים הבוערים
  2. תרשים זרימה – שימוש בכלי פשוט כמו תרשים זרימה יכול לסייע בהמחשת המטרות ולהדגיש נקודות קריטיות

 

שלב 2: איסוף נתונים – 'בניית הפאזל'

אחרי שהגדרנו את מטרות התחקור, נעבור לשלב איסוף הנתונים. כאן נשתמש בכלים שונים לאיסוף מידע, כמו ראיונות, סקרים, תצפיות, וקבוצות מיקוד, בהתאם להקשר ולמטרות התחקיר. בשלב זה, איסוף נתונים מגוון מסייע בהבנת התמונה הרחבה – בבחינת: "ככל שאוספים יותר, מבינים יותר"

כלים ושיטות לשלב איסוף הנתונים:

  • ניתוח מסמכים ודוחות: בדיקה שוטפת של דוחות שונים שיכולים לסייע לנו, כגון: דוח ביצוע, דוחות מכירה, משובים, נתוני שביעות רצון לקוחות וכדו'
  • ראיונות עומק עם מנהלים ועובדים: מבט מבפנים של העובדים והמנהלים נותן אינדיקציה ייחודית על התחושות הפנימיות, שיכולות להוות מצפן בהמשך הדרך
  • שאלונים וסקרים כמותיים: שאלונים מותאמים יכולים לספק מידע רב ומדיד על עמדות ותחושות העובדים מכל 'אזורי הארגון' (מחלקות, אגפים או מדורים שונים)

כאשר בונים שאלונים וסקרים או מקיימים ראיונות עומק אנו מקבלים ראייה הוליסטית רחבה. מעבר לכך, עובדים ומנהלים מחזקים את תחושת השיתוף ומגלים רצון להיות חלק. כך הארגון לא רק מבין את הבעיה, אלא גם מעורר הזדהות בקרב השותפים להצלחה.

 

שלב 3: ניתוח הנתונים – 'פיענוח המסר'

בשלב זה מתבצע ניתוח הנתונים, שבו אנחנו מחפשים תבניות, זיהוי בעיות, והזדמנויות לצמיחה. זהו שלב קריטי, כי כאן אנחנו מתחילים לגלות תובנות חשובות שיכולות להוות מפת דרכים להמשך.

כלים ושיטות לניתוח עומק:

  • SWOT  (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים): ניתוח מעמיק על סמך כיווני הארגון, המאפשר בחינה כיצד ניתן להתקדם בהתאם לתובנות המתקבלות
  • ניתוח תבניות ותהליכים: חיפוש תבניות ודפוסים חוזרים המצביעים על בעיות סיסטמתיות, כמו מחסור בתקשורת בין צוותים, תקלות חוזרות בתהליכי הייצור וכדו'
  • מפת תהליכים (Process Mapping): שימוש בתרשימי תהליכים על מנת להמחיש את התהליכים הפנימיים ולהבין מהם הצמתים הקריטיים שבהם נדרשת תשומת לב מיוחדת

זהו רק אמצע תהליך התחקור, וכבר ניתן לראות את העומק והיסודיות של התהליך. לכן, אימוץ גישת תחקור כחלק מתהליכי קבלת החלטות ואסטרטגיה ארגונית היא קריטית. על הדרך לעשות זאת כתבתי בהרחבה במאמר: כיצד לשלב תחקור בתהליכי קבלת החלטות ותכנון אסטרטגי? הנה הקישור.

 

שלב 4: הפקת לקחים – 'למידה מהעבר'

בשלב הפקת הלקחים אנו מעבדים את התובנות לשורת מסקנות והמלצות שניתן ליישם בפועל. לקחים אלה חייבים להיות ממוקדים, בהירים, ומכוונים לפעולה. כדאי לנסח אותם בצורה תמציתית כדי להקל על הארגון לקלוט את המידע ולפעול בהתאם.

כתבתי מדריך לתהליך הפקת לקחים אפקטיבי, ממליץ בחום לקרוא – הנה הקשור.

כלים ושיטות לשלב הפקת הלקחים:

  • ניתוח RACI: הכלי הזה מסייע להבין מי אחראי ומבצע את המשימה בארגון, על מי מוטלת האחריות לוודא שהמשימה תושלם, מי מספק יייעוץ ומשוב על המשימה ומי מקבל עדכונים אודות ההתקדמות במשימה. חלוקה ברורה של האחריות והסמכויות תקל על מימוש ההמלצות. (Responsible, Accountable, Consulted, Informed).
  • SMART: תרגום הלקחים להמלצות ספציפיות, מדידות, ברות השגה, רלוונטיות, ומוגבלות בזמן (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) .

כדי להבטיח את איכות המסקנות, ערכו ישיבות סיכום ותכננו טיוטות המלצות בשלבים. השימוש בכלים הנכונים בשלב זה יבטיח תוצאה מהימנה וברת יישום שתוביל להטמעה מהירה יותר בארגון.

 

שלב 5: יישום ההמלצות – 'מבחן המציאות'

השלב הסופי והקריטי – שלב היישום. כאן למעשה מתחילים לראות את השינוי בשטח. לעיתים, תהליך זה כולל הכשרות נוספות, פיתוח תהליכים פנימיים ויצירת שגרות חדשות. מימוש ההמלצות תלוי הרבה פעמים במחויבות של כל רמות הארגון ליישום השינויים. הם אלה שיישאו בפועל באחריות לתחילתו של תהליך שיפור ושינוי מתמשך.

על הדרך המומלצת למעקב ויישום כתבתי בהרחבה במאמר: איך לתרגם את הלקחים לפעולות אפקטיביות?הנה הקישור.

כלים ושיטות לשלב היישום:

  • מערכות לניהול פרויקטים –  כלים כמו Monday או Trello יכולים לעזור בניהול ומעקב אחר ביצוע המשימות ועמידה ביעדים
  • מעקב ובקרה –  קביעת מדדים לביצוע המאפשרים לארגון לדעת האם הוא בכיוון הנכון
  • הדרכות והכשרות מותאמות: העברת סדנאות והכשרות תומכות, שמחזקות את המיומנויות הנדרשות ליישום ההמלצות

יישום יעיל נובע מרתימה של צוות ההנהלה והצבת מדדי הצלחה ברורים לכל צעד. יש להניע את המנהלים בכל שכבות הניהול לקחת תפקיד פעיל במעקב ולבצע התאמות במידת הצורך.

 

סיכום – לצאת לדרך עם תובנות חדשות

תחקור ארגוני הוא כלי עוצמתי המעניק לכם ראייה מעמיקה על הנעשה בארגון. חמשת שלבי התחקור – מההכנה, דרך איסוף וניתוח הנתונים, ועד הפקת הלקחים והיישום – מאפשרים תהליך מובנה, פרקטי, ובר יישום שיסייע להוביל את הארגון קדימה.

אם אתם מרגישים שהארגון שלכם יכול לשפר את תהליכי העבודה שלו, בכל תחום שהוא, זה הזמן להיכנס לעומק, לבחון את המצב הנוכחי ולצאת עם תובנות מעשיות שמקדמות את הארגון אל עבר השלב הבא!